- Szczegóły
Wojewoda Lubelskie wydał kolejne rozporządzenie w sprawie zwalczania rzekomego pomoru drobiu (choroby Newcastle - ang. Newcastle Disease - ND) na na terenie powiatu bialskiego, łukowskiego i radzyńskiego oraz odpowiednie zalecenia. Obszarem zagrożonym objęte całe miasto Międzyrzec Podlaski.
Całość rozporządzenia dostepna jest tutaj
- Szczegóły
Do 14 lutego 2025 trwają zapisy do ogólnopolskiej akcji Masz Głos Fundacji Batorego. Do akcji mogą zgłaszać się nieformalne grupy mieszkańców i organizacje społeczne, zwłaszcza pochodzące z małych miejscowości i na początku swojej działalności, które w ciągu tego roku chcą zrobić coś dobrego dla swojej społeczności lokalnej.
Akcja Masz Głos pomaga zrealizować ciekawe i potrzebne społecznościom działania we współpracy z władzami samorządowymi i mieszkańcami. Celem akcji jest budowanie wśród mieszkańców i władz lokalnych wspólnej odpowiedzialności za swoją gminę. Edycja 2025 zaczyna się w lutym i trwa do końca listopada.
Jak zostać uczestnikiem
Aby dołączyć do grona uczestników tegorocznej edycji akcji Masz Głos, należy do 14 lutego wypełnić formularz zgłoszeniowy. W drugim etapie odbywa się rozmowa telefoniczna z koordynatorem. Liczba miejsc jest ograniczona. O wynikach rekrutacji zgłaszający się zostaną poinformowani do 25 lutego przez stronę internetową akcji Masz Głos.
Wsparcie
Grupy z całej Polski zainteresowane działaniem lokalnym, które zgłoszą się do akcji Masz Głos i zostaną przyjęte, mogą liczyć na bezpłatne wsparcie przez cały okres trwania edycji. Wsparcie obejmuje:
- stałą współpracę i doradztwo ze strony doświadczonego koordynatora, pracującego na danym terenie,
- pomoc prawną,
- wymianę doświadczeń z innymi uczestnikami z całej Polski,
- udział w bezpłatnych szkoleniach online i stacjonarnych oraz jednym ogólnopolskim zlocie, który odbędzie się w czerwcu pod Warszawą,
- możliwość otrzymania mikrograntu na działania (600 zł),
- konsultacje przy działaniach promocyjnych i komunikacyjnych,
- szansę na nagrodę Super Samorząd i Super Głos, których wręczenie kończy edycję.
Zasady udziału dla uczestników programu są opisane w regulaminie akcji Masz Głos.
Zapisz się do akcji Masz Głos! Zgłoszenia przyjmujemy do 14 lutego 2025 przez formularz zgłoszeniowy.
Partnerzy regionalni akcji Masz Głos: Stowarzyszenie Aktywności Obywatelskiej Bona Fides, Fundacja Laboratorium Badań i Działań Społecznych SocLab, Stowarzyszenie Rozwoju „Inspiracje”, Pracownia Zrównoważonego Rozwoju, Fundacja Twórczości, Edukacji i Animacji Młodzieży – „Teatrikon”. Patroni medialni: Onet, Ngo.pl
- Szczegóły
Starostwo Powiatowe w Białej Podlaskiej zaprasza na lokalny bieg „Tropem Wilczym. Bieg Pamięci Żołnierzy Wyklętych”, który odbędzie się dnia 2 marca o godz. 12.00 w parku Potockich w Międzyrzecu Podlaskim.
Symboliczny dystans (1963 m ) to rok śmierci ostatniego Żołnierza Niezłomnego, który poległ w walce czynnej – Józefa Franczaka pseud. Lalek. Przedsięwzięcie to ma charakter ogólnopolski, a nawet wykracza poza granice naszego kraju. Jego pomysłodawcą i koordynatorem jest Fundacja „Wolność i Demokracja” z siedzibą w Warszawie. Impreza jest zaplanowana jednocześnie w kilkuset miejscowościach. Ideą biegu jest oddanie hołdu żołnierzom polskiego podziemia działającego w latach 1944-1963 w obrębie przedwojennych granic RP. Zapisy prowadzone są w formie zgłoszenia telefonicznego pod nr 83 371 20 15 do wyczerpania limitu miejsc (120 osób). Udział w biegu jest bezpłatny. Nie przewiduje się kategorii wiekowych. W biegu mogą uczestniczyć wszyscy zdolni do przebiegnięcia tego dystansu: dzieci, młodzież, dorośli, seniorzy. Mile widziane są rodziny. To bieg bez rywalizacji, który daje możliwość wspólnego uczczenia pamięci Bohaterów. Organizator zapewnia opiekę medyczną.
W dniu 2 marca 2025 r. o godzinie 11.00 nastąpi otwarcie Biura Zawodów, które będzie mieściło się w Pałacu Potockich przy ul. Lubelskiej 63. Tam również odbędzie się weryfikacja uczestników oraz wydawanie numerów startowych.
Zarejestrowany uczestnik otrzyma koszulkę, medal, wodę mineralną, ciastka ufundowane przez firmę Dr Gerard oraz możliwość skorzystania z gorącego posiłku.
- Szczegóły
Miasto pozyskało dotację z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przebudowę ulicy Kusocińskiego. Wartość inwestycji szacowana jest na kwotę nieco ponad 3,5 mln zł, w ramach dofinansowania samorząd otrzyma połowę tej kwoty.
Prace planowane są na odcinku o długości 685 metrów, od skrzyżowania z ul. Partyzantów. Zostanie tu wybudowana kanalizacja deszczowa, położona nowa nawierzchnia asfaltowa. Powstanie także ścieżka rowerowa i chodnik. Obecnie trwa przetarg na przebudowę ulicy. Ta inwestycja doskonale wpasuje się w trwającą aktualnie budowę ulicy Geresza, która niebawem połączy ulicę Kusocińskiego z ul. Lubelską tworząc tym samym alternatywę objazdu dla zakorkowanej często ul. Partyzantów. Władze miasta liczą na to, że nowa droga odciąży mieszkańców osiedla wielorodzinnego i umożliwi ruch samochodów osobowych z ul. Radzińskiej w kierunku ul. Berezowskiej i Zahajkowskiej, a przede wszystkim pozwoli na swobodny dojazd do bloków i domków jednorodzinnych w tej części miasta.
- Szczegóły
Wojewoda Lubelski wydał rozporządzenie uchylające rozporządzenie w sprawie zwalczania rzekomego pomoru drobiu (choroby Newcastle - ang. Newcastle Disease - ND) na terenie powiatów bialskiego, łukowskiego i radzyńskiego.
Tym samym nie obowiązuje już podział na obszary zapowietrzone i zagrożone wystąpieniem choroby zakaźnej w Międzyrzecu Podlaskim.
Rozporządzenie dostepne jest tutaj.
- Szczegóły
Do współpracy w ramach programu Międzyrzecka Karta Dużej Rodziny zapraszamy firmy i instytucje niezależnie od sektora, czy wielkości. Warunkiem udziału jest zapewnienie zniżek lub dodatkowych uprawnień dla rodzin posiadających co najmniej troje dzieci.
Udział w programie oferuje firmom i instytucjom szereg korzyści. Partnerzy Programu, oprócz prestiżu, zdobywają lojalnych klientów. Międzyrzecka Karta Dużej Rodziny to również ważny aspekt prowadzenia biznesu odpowiedzialnego społecznie.
Jako partnerzy programu, mogą Państwo zyskać wiele korzyści, w tym:
- Zwiększenie widoczności
Państwa firma będzie promowana wśród rodzin wielodzietnych, co może przyczynić się do wzrostu liczby klientów.
- Wzrost sprzedaży
Oferując zniżki lub promocje, mogą Państwo przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć sprzedaż.
- Wspieranie lokalnej społeczności
Angażując się w program, przyczynią się Państwo do wsparcia rodzin wielodzietnych w naszym regionie, co pozytywnie wpłynie na wizerunek firmy.
Zapraszamy do rozmów na temat możliwości współpracy. Jesteśmy otwarci na wszelkie pomysły i propozycje, które mogą przynieść korzyści zarówno Państwa firmie, jak i rodzinom korzystającym z Międzyrzeckiej Karty Dużej Rodziny. Prosimy o kontakt z Wydziałem Polityki Społecznej (tel. 83 372 62 89, pok. 27). Razem możemy stworzyć coś wartościowego dla naszej lokalnej społeczności.
- Szczegóły
31 stycznia w Pałacu Potockich odbyła się promocja podwójnego LIII-LIV Tomu Rocznika Międzyrzeckiego zorganizowana przez Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Międzyrzecu Podlaskim.
Burmistrz Miasta podziękował towarzystwu za jego działalność na rzecz podtrzymywania tradycji regionalnych i patriotycznych a przede wszystkim wydawaniu Rocznika Międzyrzeckiego, który jest cennym źródłem wiedzy.
Następnie sponsorzy i przyjaciele TPN otrzymali podziękowania za pomoc podtrzymywania historycznej tradycji naszego miasta poprzez wspieranie wydawnictwa Rocznik Międzyrzecki. Podziękowania odebrali obecni na spotkaniu: burmistrz Paweł Łysańczuk, Tadeusz Kot właściciel firmy KOTPOL z Międzyrzeca Podlaskiego. Andrzej Leszczyński Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej w Międzyrzecu Podlaskim
Prezes TPN Andrzej Kurenda przedstawił prezentację multimedialną pt. „Funkcjonowanie towarzystwa Przyjaciół Nauk w społeczności Międzyrzeca Podlaskiego i okolic latach 2000 – 2025”. Następnie wiceprezes Tadeusz Kucharuk odczytał wspomnienie o zasłużonych członkach TPN, którzy odeszli od nas w 2023 i 2024r. Byli to: wieloletni prezes Ryszard Turyk, redaktor wydawnictw TPN, znany poeta Ryszard Kornacki i lekarz medycyny, malarz Kazimierz Kubiszyn.
Mirosław Maraszek i Marek Maleszyk zapoznali zebranych z historią Pałacu i rodu Potockich właścicieli Międzyrzeca, a Adam Szulik udzielił informacji i ciekawostek na temat Rocznika Międzyrzeckiego.
Rocznik rozpoczyna sprawozdanie Andrzeja Kurendy z obchodów jubileuszu 55 – lecia założenia Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Międzyrzecu Podlaskim.
W rozdziale Artykuły i Rozprawy Jerzy Trudzik w artykule „Wiedza własna, to wolność” przedstawia relację z konferencji naukowej zorganizowanej przez TPN pod hasłem „Zdolny uczeń – świetny student – ceniony pracownik” skierowanej do nauczycieli, uczniów, dyrektorów placówek oświatowych, przedsiębiorców, rodziców i samorządowców.
Sławomir Mańko – prezentuje „Wspomnienia Lejbla Goldberga dotyczące kryjówki na poddaszu” ocalałego z okupacji niemieckiej. Wiktoria Kamińska składa relację z doniosłej dla miasta uroczystości objęcia miasta patronatem św. Jana Pawła II.
W kolejnym rozdziale Materiały - czytelnik znajdzie opracowania Adama Szulika dotyczące historii Towarzystwa Przyjaciół Nauk : „Składy zarządów i innych organów statutowych TPN” oraz „Założyciele Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Międzyrzecu Podlaskim”. Są to nieocenione materiały źródłowe zdobyte po wielu latach wytężonej pracy w archiwach i poszukiwań wśród członków rodzin i znajomych naszych działaczy. Jerzy Trudzik przybliża nam historię zestrzelenia amerykańskiej latającej fortecy B-17 pod Worońcem.
Marek Maleszyk i Mirosław Maraszek przedstawiają ród Potockich, ostatnich właścicieli Międzyrzeca.
W rozdziale Prezentacje i recenzje – Adam Szulik zaprezentuje czytelnikom swoją książkę „Świat starych gajówek”, którą napisał w oparciu o materiały archiwalne na które natrafił podczas swojej pracy jako sekretarz Nadleśnictwa Międzyrzec i wywiady z gajowymi i ich rodzinami. Marek Maleszyk krótko recenzuje tą pozycję w tekście „Ocalone od zapomnienia - o książce Adama Szulika”.
Następnie zamieszczamy dwa referaty, które były przedstawione podczas konferencji naukowej „Szanse rozwojowe Południowego Podlasia w kontekście realizacji infrastruktury logistycznej” w dniu 15 lutego 2023 r. : Piotr Pawlak - „Wpływ infrastruktury drogowej na działalność przedsiębiorstwa, analiza wybranych czynników”.
Sławomir Kostian – „Szanse rozwoju Południowego Podlasia w kontekście realizacji infrastruktury logistycznej i transportu drogowego - międzynarodowego”.
Rozdział czwarty Kronika to Nekrologi i wspomnienia ludzi Międzyrzecczyzny – wybrane z archiwalnych numerów Rocznika Międzyrzeckiego przez Adama Szulika oraz pożegnania i wspomnienia śp. Ryszarda Turyka, Ryszarda Kornackiego i Kazimierza Kubiszyna.
Do powstania Tomu LII-LIV Rocznika przyczynili się:
Urząd Miasta Międzyrzec Podlaski;
Starostwo Powiatowe w Białej Podlaskiej;
Nadleśnictwo Międzyrzec;
Bank Spółdzielczy w Międzyrzecu Podlaskim;
Pan Andrzej Leszczyński - Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej w Międzyrzecu
Podlaskim;
Pan Tadeusz Kot – Właściciel Firmy KOTPOL Międzyrzec Podlaski;
Pan Piotr Chomiuk – Notariusz w Międzyrzecu Podlaskim;
Pan Edward Leszczyński – właściciel Firmy EUROPTIR w Międzyrzecu Podlaskim
Zebrani otrzymali najnowszy tom Rocznika, mieli też możliwość zwiedzenia odrestaurowanego Pałacu Potockich.
Rocznik jest dostępny w Księgarni AZT w Międzyrzecu Podlaskim ul. Lubelska 13.
- Szczegóły
Podczas sesji 30 stycznia Rada Miasta podjęła uchwałę dot. wysokości stawek opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od mieszkańców. Zmiany będą obowiązywać od 1 maja.
Ostatnia podwyżka opłaty śmieciowej miała miejsce ponad 3 lata temu (w 2021 r.) Ustalono wówczas, że podstawowa stawka opłaty od stycznia 2022 r. będzie wynosiła 28 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej nieruchomość. Od tamtego czasu zmieniło się wiele wskaźników makroekonomicznych mających wpływ na koszt wywozu i zagospodarowania odpadów. Inflacja wzrosła o ponad 29 proc., najniższe wynagrodzenie o ponad 66 proc., ceny paliw o ponad 18 proc., koszt przyjęcia odpadów na Zakładzie Zagospodarowania Odpadów Komunalnych w Białej Podlaskiej o 60-70 proc..
Z tego względu firmy odbierające odpady i zagospodarowujące odpady podnoszą ceny swoich usług. To zaś powoduje, że opłaty za odpady wnoszone przez mieszkańców nie wystarczają na sfinansowanie kosztów tego zadania.
Stąd większość okolicznych samorządów podjęła decyzje o podwyżkach jeszcze w ubiegłym roku lub od stycznia 2025. W niektórych przypadkach były one w bardzo znaczącej wysokości, jak chociażby w gminach Międzyrzec Podlaski lub Drelów o 9 zł (wzrost o 45 proc.) miasto Radzyń Podlaski o 9 zł (wzrost o ponad 33,3 proc.).
Pozostawienie stawek opłat na obecnym poziomie, tj.: 28 zł skutkowałoby luką, w stosunku do szacowanych kosztów za wywóz odpadów w 2025r., w wysokości ponad 1,3 mln zł. Taką też kwotę należałoby znaleźć w budżecie miasta i przesunąć z innych niezbędnych wydatków na funkcjonowanie oświaty, opieki społecznej lub inwestycji.
- Rozmowę o odpadach prowadziliśmy ze wszystkimi radnymi w październiku i listopadzie ubiegłego roku. Na początku grudnia, po otwarciu przetargu, znaliśmy już przybliżoną wartość rocznej usługi zagospodarowania odpadów i proponowaliśmy podjęcie uchwały w tej sprawie. Powróciliśmy do tego teraz, ponieważ każdy miesiąc odkładania decyzji tylko powiększałby kwotę brakującą na sfinansowanie systemu. Razem z 10-cioma radnymi udało się podjąć racjonalną decyzję, aby to miasto i mieszkańcy ponieśli po połowie ciężar uzupełnienia brakującej sumy. Zaproponowana podwyżka o 6 zł (wzrost o 21.5 proc) od 1 maja oznacza, że mieszkańcy zapłacą w tym roku średnio 32 zł (cztery miesiące po starej stawce 28 zł i osiem miesięcy po nowej stawce 34 zł) i unikniemy podwyżki od stycznia 2026 r. – mówi burmistrz miasta Paweł Łysańczuk.
Należy też dodać, że zwiększona została ulga dla mieszkańców kompostujących odpady we własnym zakresie do 5 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej nieruchomość, co pozwoli osobom troszczącym się o ograniczenie ilości odpadów, na odczuwalne oszczędności. - Bo właśnie od każdego z nas i tego, w jaki sposób segregujemy i ile produkujemy odpadów zależy w dużej mierze koszt ich wywozu. Cały czas pracujemy również nad tym, aby wszyscy rzetelnie przestrzegali zasad segregacji - dodaje burmistrz. - Dziękuję części radnych za merytoryczną dyskusję i podjęcie tej racjonalnej i odpowiedzialnej, chociaż niełatwej decyzji - podsumowuje burmistrz.
Początek roku przyniósł szereg zmian w systemie odpadowym na terenie Międzyrzeca. Związane one były zarówno ze zmianami przepisów, jak i koniecznością dostosowania do nich uchwał rady miasta.
Wychodząc naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom mieszkańców, przywrócono do kalendarza zbiórkę odpadów wielkogabarytowych sprzed posesji, która będzie się odbywała przynajmniej raz w roku. Dodatkowo zwiększyła się ilość dni otwarcia tzw. PSZOK-ów, czyli punków, do których mieszkańcy mogą dostarczyć i zostawić bezpłatnie między innymi zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony, odpady wielkogabarytowe, odpady zielone, budowlane, zużyte baterie i akumulatory, chemikalia oraz odpady z tekstyliów i odzieży. Obowiązek oddzielnego zbierania tych ostatnich odpadów (tekstylia i odzież) został wprowadzony ustawowo od 1 stycznia na terenie całego kraju.
Nowy harmonogram pracy PSZOK-ów:
- Punkt przy ul. Kościuszki 107D
- pierwsza sobota miesiąca w godz. 900 – 1500;
- piątek miesiąca przypadający po pierwszej sobocie miesiąca w godz. 1200 – 1800.
- Punkt przy ul. Brzeskiej 102 (oczyszczalnia PUK):
- trzecia sobota miesiąca w godz. 900 – 1500;
- piątek miesiąca przypadający po trzeciej sobocie miesiąca w godz. 1200 – 1800.
za wyjątkiem dni wolnych od pracy.
Niewielkie zamiany nastąpiły również w harmonogramach zbiórki odpadów w zabudowie jednorodzinnej:
- tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe i metale (żółte worki) – 1 raz/2 tygodnie;
- papier i tektura (niebieskie worki) – 1 raz/2 tygodnie;
- niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne – 1 raz/2 tygodnie;
- szkło (zielone worki) – 1 raz/miesiąc;
- bioodpady (brązowe worki) – 1 raz/2 tygodnie w okresie od marca do listopada;
- bioodpady (brązowe worki) – 1 raz/miesiąc w okresie od grudnia do lutego;
- popiół – 1 raz/miesiąc od października do maja.
Pozostałe zasady pracy PSZOK-ów i zbiórki odpadów pozostają bez zmian.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami gmina zapewnia usługę odbioru i zagospodarowania odpadów od mieszkańców w zamian za pobraną do nich opłatę. Środki pozyskane z tej opłaty gromadzone są na wydzielonym rachunku bankowym i mogą być wykorzystane tylko na cele związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.